• Logout
Bonhoeffer ICT

Bonhoeffer ICT

Veelvoorkomende vragen en antwoorden

Wachtwoordenbeleid medewerkers

(Bericht aan medewerkers, 17 feb 2014)

Beste collega’s,

Om de veiligheid van onze systemen te verbeteren is besloten om drie maal per jaar verplicht je wachtwoord om in te loggen op de schoolomgeving te wijzigen. Deze maatregel gaat direct in en het kan zijn dat je na de vakantie gelijk de melding krijgt dat je je wachtwoord dient te wijzigen. De volgende criteria hanteren wij in onze systemen:

  • Een “sterk” wachtwoord (letter/Hoofdletter/teken/cijfer/, minimaal 3 van deze) van minimaal 6 posities maar bij voorkeur minimaal 8 posities;
  • De laatste drie wachtwoorden mogen niet meer gebruikt worden.

Daarnaast heb ik een aantal belangrijke aandachtspunten en tips. Deze staan hieronder vermeld:

Regels voor veilig omgaan met wachtwoorden:

  • Je wachtwoord is strikt persoonlijk en mag nooit doorgegeven worden aan een ander;
  • Laat je wachtwoord niet slingeren, noteer dit dus niet met bijvoorbeeld een post-it op je scherm. Als je het toch noteert, dan op een veilige plaats.
  • Scherm je wachtwoord af wanneer je dit intikt. Laat leerlingen niet meekijken terwijl je je wachtwoord invoert. Zet ook beamer of een smartbord even op ”blank” om te voorkomen dat leerlingen je wachtwoord op het scherm zouden zien als je bijvoorbeeld je wachtwoord per ongeluk invult achter je gebruikersnaam;
  • Laat je computer nooit een wachtwoord voor je onthouden, bijvoorbeeld in de webbrowser. Vink de keuze "wachtwoord onthouden" altijd uit;
  • Wanneer je even wegloopt van je computer, meld je dan af of vergrendel de werkplek. Vergrendelen doe je door de “windows -L” toetsen in drukken (Of "Ctrl-Alt-Ins" (als dat niet werkt "Ctrl-Alt-Del") in te drukken en dan de optie “Deze computer vergrendelen” te kiezen).

Een lokaal afsluiten is niet voldoende, vergrendel dus ook altijd je werkplek!;

  • Mocht er ergens een gerucht opduiken dat je wachtwoord (van je PC of van Magister) achterhaald is, wijzig dan altijd direct uit voorzorg je wachtwoord. Meld het ook even aan je afdelingsleider, zodat we eventueel een en ander kunnen controleren.

Een nieuw wachtwoord instellen:

  • Je wachtwoord in Windows veranderen doe je zo:
    • druk op “Ctrl-Alt-Ins” (Mocht dit niet werken dan “Ctrl-Alt-Del”) en kies "wachtwoord wijzigen".

Denk erom dat het Windows-wachtwoord ook gebruikt wordt voor de Wifi-verbinding. Je zult dit zelf op je mobiel, iPad of laptop moeten aanpassen Dit geldt ook voor de leerlingen;

  • Je Magister-wachtwoord veranderen doe je zo:
    • kies links “Beheer”, “Mijn instellingen” en klik dan op “Wachtwoord wijzigen”;
  • Als je je wachtwoord van Magister vergeten bent, kun je bij de administratie of in de Mediatheek een nieuwe wachtwoord krijgen, een nieuw wachtwoord voor je je PC kunt je krijgen bij de afd. ICT (kamer 033).

Tips voor een wachtwoord: Wat maakt een wachtwoord sterk (of zwak)? Een sterk wachtwoord:

  • Is ten minste acht tekens lang;
  • Is niet je gebruikersnaam, echte naam of bedrijfsnaam;
  • Is geen volledig woord;
  • Wijkt duidelijk af van eerdere wachtwoorden;
  • Bevat tekens uit elk van de volgende vier categorieën:
    • Hoofdletters A, B, C;
    • Kleine letters a, b, c;
    • Cijfers 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9;
    • Symbolen op het toetsenbord (alle tekens op het toetsenbord die niet zijn gedefinieerd als letters of cijfers) en spaties ` ~ ! @ # $ % ^ & * ( ) _ - + = { } [ ] \ | : ; " ' < > , . ? /

Een wachtwoord kan voldoen aan alle bovengenoemde criteria en nog steeds een zwak wachtwoord zijn. De tekenreeks “Hello2U!” voldoet bijvoorbeeld aan alle bovengenoemde criteria voor een sterk wachtwoord maar is nog steeds zwak omdat het een volledig woord bevat. “H3ll0 2 U!” is een sterker alternatief, omdat een aantal van de letters in het volledige woord zijn vervangen door cijfers en omdat het woord tevens spaties bevat.

De volgende tips kunnen helpen om je wachtwoord te onthouden:

  • Stel een acroniem samen op basis van een gemakkelijk te onthouden gegeven. Kies bijvoorbeeld een zin die voor jou van betekenis is, bijvoorbeeld

“Mijn zoon is geboren op 12 december 2004”. Met deze zin als richtlijn kunt je het wachtwoord samenstellen als “Mzigo12-dec4”. Vervang letters of woorden door cijfers, symbolen en spelfouten in een gemakkelijk te onthouden zin. De zin Mijn zoon is geboren op 12 december 2004 kan bijvoorbeeld worden omgezet in “Mi$oonz'vrjd8iz 12124” (je mag spaties gebruiken in het wachtwoord). Relateer je wachtwoord aan jouw favoriete hobby of sport. Bijvoorbeeld: “Badminton is mijn sport” kan worden omgezet in “B@dm1nt()n=m'nsprt”.

Vind je het lastig om zelf een sterk wachtwoord te bedenken, gebruik dan eventueel een password generator, zoals op de website https://identitysafe.norton.com/nl/password-generator#

Afmelden of uitzetten:

  • Zet de computer aan het eind van de dag helemaal uit, als je weet dat er geen collega meer na je in het lokaal les geeft. Kies uit het startmenu “Afsluiten”. Je mag ook de aan/uit-knop van de computer even kort indrukken. Uitzetten scheelt ook nog eens flink in de energiekosten.
  • Het kan zijn dat de roosterkamer bij sommige werkplekken verzoekt om de PC aan te laten staan. Zij gebruiken de rekenkracht van de computers om nieuwe rooster te berekenen. In dat geval meld je de computer alleen af.

Ik begrijp dat deze maatregelen wat meer werk zullen kosten maar ze zullen zeker bijdragen tot een veiligere werkomgeving.

Met vriendelijke groet,

Ron Hof
Hoofd ICT