• Logout
Bonhoeffer ICT

Bonhoeffer ICT

Veelvoorkomende vragen en antwoorden

De helpdesk vernieuwt

Paul Wiegmans 14 april 2014

Samenwerking

Helpdesk

Wij, de ICT-ers van SVOK, zijn al enige tijd in samenwerking om te kijken hoe we onze helpdesk kunnen verbeteren. Met helpdesk bedoel ik alle mensen die dienst verlenen op ICT-gebied aan medewerkers en leerlingen van de school.

We vinden het belangrijk dat we zo goed mogelijke dienstverlening kunnen doen ten bate van de het hoofdproces van de school: goed onderwijs leveren aan alle leerlingen. De ICT staat ten dienste hiervan.

TOPdesk

TOPdesk-logo
het logo van TOPdesk

Wij zijn ook begonnen met de invoering van het incidentregistratiesysteem TOPdesk. Dit systeem helpt ons om beter meldingen te registeren. Hiermee bedoelen we meldingen van een storing of een aanvraag voor informatie, een nieuwe applicatie, rapport, printer of iets dergelijks. Door dit te registreren in een centraal systeem kunnen wij je melding beter behandelen.

Wat betekent dit nu voor jou?

  • In plaats van dat je een melding stuurt naar Darko, Kees of Paul, hoef je een melding alleen maar te sturen naar één punt: de helpdesk. Dit kun je doen door een melding te maken op de SelfServiceDesk of in een e-mail aan helpdesk [snail] bonhoeffer [period] nl.
  • Je krijgt een e-mail ter bevestiging van jouw melding
  • Zodra je melding is afgehandeld , krijg je ook een e-mail.
  • Tussentijds kun je het verloop van de afhandeling zien op de SelfServiceDesk.

De Self Service Desk

De SelfServiceDesk is een onderdeel van TOPdesk. Dit is een website waarin je de afhandeling van jouw meldingen kunt zien of een nieuwe melding kunt maken. Je vindt de SelfServiceDesk hier , maar op de computers van school is het makkelijker om in het startmenu “SelfServiceDesk” te typen. Je vindt dan een snelkoppeling naar de SelfServiceDesk. In de SelfServiceDesk kun je je aanmelden met je loginnaam die je ook voor Windows gebruikt. Als je je voor de eerste keer aanmeldt, klik dan op “Wachtwoord vergeten”, dan krijg je een e-mail met een linkje waar je zelf een wachtwoord mag maken. In de toekomst wordt het nog makkelijker en zul je hetzelfde wachtwoord kunnen gebruiken als die je gebruikt voor Windows, maar nu is dat nog niet zo.

Afbeelding Self Service Desk
Figuur 1 Inlogscherm van de Self Service Desk website

In de Self Service Desk zit ook een kennissysteem waarin je straks ook veel antwoorden op veel voorkomende vragen kunt vinden. Wellicht is het niet meer nodig om een storing te melden, als je hier zelf een oplossing kunt vinden. Dit systeem is een aanvulling op de verzamelde instructies die al staan op onze kennisbank op http://ict.bonhoeffer.nl .