• Logout
Bonhoeffer ICT

Bonhoeffer ICT

Veelvoorkomende vragen en antwoorden

Bestanden overzetten naar OneDrive

Binnenkort gaat Bonhoeffercollege volledig in de Microsoft-cloud werken. Dit betekent voor de leerlingen dat ze persoonlijke bestanden in OneDrive moeten opslaan in plaats van in de persoonlijke documentenmap op de U-schijf. De U-schijf gaat voor leerlingen vanaf 4 maart eerst op alleen-lezen en zal later helemaal verdwijnen. Ook de virtuele desktop via VMware Horizon client gaat verdwijnen.

Voor jou betekent dit dat je je bestanden moet overzetten van je persoonlijke documentenmap (de "U-schijf") naar jouw OneDrive. Leerlingen krijgen hiervoor de tijd tot 4 maart. Daarna zul je je bestanden nog enige tijd wel kunnen lezen in je persoonlijke documentenmap maar je zult daar na 4 maart niets meer kunnen wijzigen of opslaan. In de toekomst heeft dit als voordeel dat je overal op elke computer toegang hebt tot je persoonlijke documenten via OneDrive, dus ook op je iPad met behulp van de OneDrive app, of thuis op een desktopcomputer via Office 365. Je hebt dan de "VMware" virtuele desktop niet meer nodig.

Aan alle leerlingen: Zet je persoonlijke bestanden op OneDrive over vóór 4 maart 2019!

Het overzetten van je bestanden uit je homedirectory naar je OneDrive doe je op een computer met Windows 10. De virtuele desktop ("VMware") is daarvoor niet geschikt. Het overzetten doe je als volgt.

1 - Meld jezelf aan op een computer met Windows 10. Je vindt computers met Windows 10 in C011, plein C0 en Mediatheek.

2 - Zorg ervoor dat OneDrive actief is en dat je op OneDrive bent aangemeld . Zoek in de taakbalk en kijk of je het wolk-icoon van OneDrive ziet staan.

Eerst zul je een grijs wolkicoon in de taakbalk zien

Dit betekent dat OneDrive actief is, maar dat je nog niet bent aangemeld. Wacht tot het icoon blauw wordt. Dit kan enige minuten duren.

Dit betekent dat OneDrive actief is en dat je op OneDrive bent aangemeld.

3 – Open de verkenner. Je kunt nu in de verkenner je OneDrive map zien, aangeduid met "OneDrive – Stichting Voortgezet Onderwijs Kennemerland"

4- Open een tweede verkenner en zoek daarin je persoonlijke documentenmap op de U-schijf op. Zet deze twee venster naast elkaar.

5 – Selecteer nu in je persoonlijke documentenmap alle bestanden en mappen en kopieer deze naar OneDrive in het andere venster. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door in je persoonlijke documentenmap op Ctrl-A (‘Alles selecteren’) en dan op Ctrl-C (‘kopieren’) te drukken, vervolgens het venster met OneDrive aan te klikken en dan op Ctrl-V (‘Plakken’) te drukken. Of je kunt met de muis alles in je persoonlijke documentenmap selecteren en vervolgens de selectie naar je OneDrive-venster te slepen, zodat alles wordt gekopieerd.

6 – Wacht enige seconden totdat alles is gekopieerd.

7 – Wacht vervolgens ook tot OneDrive alle bestanden heeft gesynchroniseerd. Je ziet dit aan het wolk-icoon in de taakbalk waar twee pijlen zichtbaar wordt.

Zolang deze pijlen zichtbaar zijn, is OneDrive nog bezig om wijzigingen naar de cloud te uploaden. Meld je niet af en schakel ook de computer niet uit, totdat de synchronisatie klaar is en het wolk-icoon weer blauw wordt.

Als je de computer afsluit voordat de synchronisatie voltooid is, dan kun je bestanden verliezen!

Gefeliciteerd, je hebt je bestanden naar OneDrive overgebracht! Vanaf nu zijn je bestanden altijd tot je beschikking via de OneDrive-app op je iPad of OneDrive op een schoolcomputer. Werk nu uitsluitend met je bestanden in OneDrive en vermijd de U-schijf. Maak je nieuwe documenten ? Sla deze nu altijd op in de OneDrive-map op je computer.

Zolang je internettoegang hebt, dan heb je altijd en overal toegang tot je bestanden. Gebruik je een computer van je ouders of bij vrienden, dan heb je altijd online toegang tot je bestanden door je aan te melden op https://portal.office.com.

Heb je vragen of hulp nodig, dan ben je welkom bij de helpdesk in kamer 024, of via helpdesk@bonhoeffer.nl .