• Logout
Bonhoeffer ICT

Bonhoeffer ICT

Veelvoorkomende vragen en antwoorden

Computertip #4 - Help , ik heb Windows 10!

Beste collega,

De ICT'ers van Bonhoeffercollege hebben zich afgelopen zaterdag ingespannen om op een groot aantal computers Windows 10 te installeren. Op dit moment is de installatie voltooid op 138 computers. Dit zijn voornamelijk de computers in de boog, maar ook computer in DWPs en lokalen met een SMARTboard of TV. De kans bestaat dus dat je Windows 10 op je computer zult aantreffen. Wat is er nu voor jou veranderd? De belangrijkste zaken op een rijtje.

Aanmelden

Het aanmeldscherm ziet er anders uit dan je gewend bent. Niet alleen zie je een beeld van een strand met rotsen, maar je zult eerst moeten klikken op “Andere gebruiker” om je aan te melden met jouw gebruikersnaam. Hierna is aanmelden hetzelfde als voorheen; je vult je gebruikersnaam in en je wachtwoord en dat is alles.

Bureaublad

Het bureaublad toont je een foto van een abstract blauw glazen venster met 4 ruiten in de vorm van een Windowslogo. De belangrijkste snelkoppelingen staan voor je klaar op het bureaublad:

  • Magister 6 , voor mentoren en docenten.
  • Magister SWP , voor medewerkers met andere rollen
  • Office 365 ,
  • Zermelo Portal , waar je alle roosters kunt zien.

Zoek je een andere applicatie, dan vind je deze in het startmenu.

OneDrive

Een belangrijk verschil met Windows 7 is dat nu jouw OneDrive zichtbaar is in de Windows Verkenner. Je kunt de Verkenner makkelijk starten door te drukken op de toetscombinatie Windows-toets + E. In de mappenlijst zie je nu je OneDrive , voluit genoemd “OneDrive – Stichting Voortgezet Onderwijs Kennemerland”. Dit is jouw persoonlijke bestandopslaglocatie in de cloud van SVOK. Wanneer je je voor de eerste keer op Windows 10 aanmeldt, dan kan het enkele minuten duren voordat OneDrive zichtbaar wordt in de Verkenner. Wordt je nogmaals gevraagd om je aan te melden, doe dat dan vooral.

Je persoonlijke documentenmap op onze bestandsserver, die je tot nu toe altijd hebt gebruikt, is nog steeds bereikbaar. Je vindt die in de mappenlijst van de Verkenner onder jouw naam. Dus zowel je persoonlijke documentenmap , als jouw OneDrive zijn allebei benaderbaar en makkelijk in de Verkenner terug te vinden. Dit komt later van pas bij de instructie over OneDrive, wanneer we vertellen hoe iedereen zijn documenten kan overzetten vanaf de persoonlijke documentenmap naar je persoonlijke OneDrive. Hierover zul je binnenkort worden ingelicht.

Afmelden

Wanneer je klaar bent met je werk op de computer, kun je je afmelden als volgt.

  1. Open het startmenu : klik op het Windows-logo rechtsonder
  2. Klik op je profielfoto
  3. Klik op “Afmelden”

Je wordt nu afgemeld. Hierna is de computer klaar voor een volgende gebruiker om zich aan te melden.

Afsluiten

Wil je de computer uitzetten, volg dan deze stappen:

  1. Open het startmenu : klik op het Windows-logo rechtsonder
  2. Klik op het aan/uit-icoon
  3. Klik op “Afsluiten”

De computer wordt nu uitgezet. Doe dit als je de laatste bent die deze computer gebruikt. Als je nog vragen of opmerkingen hebt, helpen wij je graag. Gelieve eerst naar de helpdesk te gaan in kamer 024, of e-mail helpdesk@bonhoeffer.nl