• Logout
Bonhoeffer ICT

Bonhoeffer ICT

Veelvoorkomende vragen en antwoorden

Alle leerlingen van een klas e-mailen in Outlook

Handige tip! Hoe stuur ik een e-mail aan alle leerlingen van een of meer klassen ? Op school gebruiken we hiervoor Outlook 2010.

Je kunt dit op twee manieren doen:

  • je kunt een e-mail sturen aan een klas of
  • je kunt een "groep contactpersonen" maken, en later een e-mail sturen aan die groep.
Om een e-mail te sturen aan een klas:
  • Start Outlook 2010
  • Klik "Nieuwe e-mail"
  • Klik op "Adresboek" of [Aan...] of [CC...] of [BCC...]
  • Kies adresboek "Global Address List" indien deze nog niet is gekozen
  • Klik op "zoekcriteria"
  • Vul de klasnaam ( bijvoorbeeld “v2a”) of een deel van de klasnaam (bijvoorbeeld “v2”) in het veld “Kantoor”.
  • Selecteer alle leerlingen als volgt: Druk op Home-toets, druk op Shift-End.
  • Naar keuze klik op [Aan->] of [CC->] of [BCC->] of de leerlingen respectievelijk in het geadresseerdeveld of het Carbon-Copy-veld of het Blind-carbon-copy-veld te plaatsen, en klik op [OK]
  • Maak je e-mail en klik op [Verzenden]

Als je dit vaker doet, loont het de moeite om de selectie op te slaan in een "groep contactpersonen", dan kun je deze selectie later makkelijker gebruiken.

Om een "groep contactpersonen" te maken van een klas:
  • Start Outlook
  • Kies Contactpersonen (meestal linksonder)
  • Kies “Nieuwe groep contactpersonen”
  • In het venster , kies je een naam voor de groep, bijvoorbeeld “Klad V2a”
  • Klik op Leden toevoegen, dan op Uit Adresboek
  • Klik op “zoekcriteria”
  • Vul de klasnaam ( bijvoorbeeld “v2a”) of een deel van de klasnaam (bijvoorbeeld “v2”) in het veld “Kantoor”.
  • Selecteer alle leerlingen als volgt: Druk op Home-toets, druk op Shift-End.
  • Klik op [Leden->] en klik op [OK]
  • Klik op [Opslaan en Sluiten]

Je hebt nu een groep genaamd “Klas v2a” in je contactpersonen gemaakt. Je kunt een e-mail sturen door in het Aan-veld, CC-veld of BCC-veld “klas v2a” in te tikken.